Saker och ting har sin charm

 
I landet där örnens vingar ger en svepande skugga över den rödbruna jorden och där (vid två olika tillfällen) två ruggit stora ormar har visat sig inom 4 meters avstånd, samt där maten innehåller chili (hot pepper som de själva säger) mer som en regel än undantag, försöker en något vilse men glad västkustare hitta vägen. Att få se hur örnen breder ut sina vingar är en klart mäktig syn och att få dela måltider med ständigt så gästvänliga människor har verkigen sin charm - sen kan ju förvisso ormarnas charm i det hela diskuteras anser jag men de tillför klart en viss känsla (och kallsvettningar)... ;)
 
Myggbett börjar allt mer täcka min kropp (kanske en aningens överdrivet förvisso), för att inte fara med osanning så har jag nu fått 8 myggbett - och detta är trots myggmedel och myggnät (ett myggnät som förvisso är lite mer MacGyver stuk på om jag nöjt får säga det själv). Jag börjar även lista ut hur jag på bästa sätt ska dusha i det rödbruna vattnet (men starkdoft av järn) på bästa sätt för att effektivisera vattenförbrukningen samt minimera den rödbruna färgen i det stundvisa klara vattnet - luktar säkert mer järn än rent dock efter dusch. Kanske är det just järndoften som är det "fräscha" här?.. Även detta har sin charm :D
 
Nu har jag skaffat ett nigerianskt nummer, som ni förhoppningsvis kan nå mig på (förutsatt att nätverket fungerar just då), vilket också har sin charm. Nummret är: 002348155508052 (00 innan kan givetvis ersättas med +). Och detta har självklart sin charm - med ett telefon nätverk där man möts av en kvinnlig röst i luren som säger "You can not call now, please try later" varje gång jag har försökt ringa någon i Sverige - hahaha, men fy skam den som ger sig och tydligen ska sms till Sverige i alla fall ha kommit fram även om jag inte kan ringa ut för tillfället.
Vad det gäller el så bor jag tydligen i den delen av Nigeria som ska ha den mest pålitliga elförsörjningen, dock har elen varit borta nu i drygt 2 månader och detta innebär även internet. Det som har gällt nu sen jag anlände hit till Kwara så har Mr Femi (mannen + familj som jag delar ena halvan av huset med) en bensindriven generator som han drar igång efter att mörkret har fallit - detta försörjer 2-3 timmar med ström och internet :) Vi jobbar på bättre lösningar - klart charmit med ett brummande dån på bakgården och så tacksam för elen den tiden det fungerar att ni anar nog inte! :)
 
På återseende kära ni...eller på återläsande - kanske är mer korrekt!
Saknar er och ni finns i mina tankar, massa kärlek!
 
Anna

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Det känns igen en stor del av det där, härligt! njut mer av det strömlösa Anna :D härligt med tid för att bara vara.
God bless dear sister!

2013-10-22 @ 23:20:22
Postat av: Dan

Några reflexioner
Vilken känsla det måste vara att känna svalkan i skuggan av en örn.
Du måste känna dig som järnladyn efter duschen.....
Känner igen det där med generatorn som dånar vid strömavbrott. Dock hade vi ström varje dag i Indien men strömavbrotten kom ofta..
Ha de fint

2013-10-23 @ 00:06:28
Postat av: sarat

underbart att du ser det charmiga i det hela! det är ju lite av en överlevnads strategi.
T.I.A
Kram
doooooooo do

2013-10-23 @ 08:34:09
Postat av: susanne Engberg

ÅÅååå Afrika, tålamodets kontinent! Din inställning kommer göra din upplevelse till något bra :) Att leva utan ström och tillgång till rent vatten varje dag gör en väldigt tacksam för den "lyx" vi tar för givet här hemma. Haha dessa högljudda generatorer kan sannerligen driva en till vansinne, gott att det bara är 3h per dygn. Men akta dig för ormarna, se vart du sätter fötterna och ha en pannlampa nära till hands :) chillin dödar bakterier, säkert mycket bra för din mage :) Det borde finnas något mycket giftig mosquito killer spray som du kan spruta rummet, myggnätet springor osv med för att få undan en del. Även bra att spraya kläder och skor och strumpor med. Men som sagt, de innehåller vanligtvis ämnen som EU strängt förbjuder :) Jätte kul att få följa dig! Massa kramar och kärlek från makarna Engberg :)

2013-10-23 @ 19:26:34
Postat av: Anonym

Härligt Anna,jag önskar dig all lycka, med din uppsats.Förra helgen såg jag fam. Addams därefter in togs en god middag på Sjömagasinet.Ha det så bra! Mamma

2013-10-27 @ 15:03:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0