Grannen äger en flock av kalkoner – charmigt!

 
Jag kan då lova er att det inte är många gånger i mitt liv som jag har mött en livslevande kalkon på vägen. Här springer de runt lite varstans och det tillhör lite av vardagen att höra deras lustiga läten, dock kan jag lova er att det är något mindre charmigt när man vaknar kl 6 av att en ”kalkon-kör” är utanför ens fönster och låter som aldrig förr. I förrgår, söndag, hade jag en mindre charmig dag i detta charmiga land. Det var egentligen inget speciellt som hade hänt, jag hade bara sovit dåligt och blev väckt av generatorn som startades kl 5.30 för att pumpa vatten – tänkte först att det kan nog inte hålla på så länge så jag försökte somna om, men när den äntligen stängdes av var klockan 7 och jag hade inte lyckats somna. Då var det heller inte mycket kvar av tiden innan klockan skulle ringa för min del så jag släpade upp mig ur sängen för att börja min dag. Klockan närmade sig så sakteliga tiden för gudstjänst, och jag blev hämtad av Mr Femi som bestämt kl 8.30 (han hade själv åkt till kyrkan kl 7 för bönemöte för pastorerna etc och kom tillbaka för att hämta mig då själva gudstjänsten skulle börja). De annars charmiga vägarna här där man guppar och skumpas fram var betydligt mindre charmiga den dagen och jag önskade så att jag bara genom min tankegång skulle lyckas att räta ut vägens alla ojämnheter – men ack, inget mirakel på den fronten. Väl framme på gudstjänsten så visade det sig att det var ”Thanksgiving-sundag” (detta är tydligen varje första söndag i månaden), och då är det ingen predikan utan alla som vill får skriva upp sig på en lista för att ge sin tacksägelse eller berätta ett vittnesmål om vad Gud har gjort för dom – och det var otroligt berörande och charmigt till en början..tills klockan började passera 3 timmar av detta och där varje person var lika noga med att förtydliga vad som hade hänt genom att berätta om och om igen samma sak med frasen ”Maybe you don’t understand what I meen, so let me explain by saying this..” som återkommande punkt – och den här frasen kunde lätt komma 3-4 gånger per tacksägelse/vittnesmål. Mycket charmigt och vackert till en början, men efter en tid var det svårt att sitta med samma leende, hahaha. Ni måste verkligen förstå att tiden här är något jag är oerhört tacksam över och mycket tycker jag är oerhört charmigt, men usch vad den här söndagen inte riktigt var min dag. Jag brukar normalt kunna glädjas och njuta av deras sätt att sjunga och dansa – och även om deras kör här består av ca 7-8 personer (som var och en oftast har en egen mick) och där det mer spelar roll hur högljutt du sjunger än hur ”rätt och tonsäkert” du sjunger så är det vi fler tillfällen än ett där jag önskat att jag hade haft med mig lite papper för att smyga in i öronen (speciellt eftersom jag alla gånger jag varit i kyrkan nu har blivit placerad just framför högtalarna – som hellre låter för mycket än för lite) och ni må tro att vassa tjut från ”rundgångar” kommer relativt regelbundet. Jag kan verkligen beundra många gånger deras inställning i vilken glädje det är att få lovsjunga Gud, och hellre ”ge allt och ta ifrån tårna” än att inte sjunga alls med rädsla för att sjunga fel – men den här söndagen var det många gånger då jag önskade att jag stannade hemma med täcket över huvudet, helt klart. Speciellt sen när det väl var dags att åka hem igen, drygt 5 timmar senare, och ett av bilens däck hade fått punktering så det krävdes ett däck-byte. Vilket påbörjades till alla muttrar utom en ville ge vika så ”experthjälp” påkallades.. Så drygt en timma efter att vi först skulle åkt, åkte vi..haha en tålamods-prövande dag med stekande sol :)
 

Mentaliteten kring att fråga den ”vite” om pengar och diverse gåvor finna även här (och inte bara i Rwanda, vart ifrån mycket av min afrika-erfarenhet kommer ifrån). Här om dagen skulle Mr Femi och jag åka och köpa vatten från en fabrik som packeterar dricksvatten i plastpåsar (ja, mycket märkligt), men det finns även vatten att köpa i flaskform men det är mycket dyrare så vi köper i plastpåseform. Där, när Mr Femi var i full gång med att räkna antal plastpåsar och betala så kommer det fram en kvinna med en mycket skarp blick och frågar mig ”What’s in your pockets?” varpå jag drar upp en sliten mobil ur höger ficka och visar och då hon säger ”OK, and what’s in your other pocket?” och då jag tar fram en skrynklig pappersservett och säger ”What are you searching for madam?” – där hon då svarar ”Give me cash..!”. Haha, och tur för mig så hade jag inte ett öre på mig så jag kunde svara ” Oh, no I cant’, I dont have any, sorry”. Hon såg en aningen förolämpad ut tills en annan kvinna som stod och lyssnade på vår ”konversation” börjar skratta och frågar henne ”why are you trying to get the oyibo’s (den vite på yoruba) money?, där kvinnan då svarar med ett skratt och jag står med ett mycket ansträngt leende och fattar ytterst lite – borde jag ha känt mig hotad eller var allt bara ett skämt? Med tanke på hennes min till en början så verkade det då inte vara ett skämt, men ack jag försöker ju bara fortfarande lära mig deras kultur så vad vet jag..:)

 
Första bilden från ovan år från den lokala shoppen där vi handlar det mesta, ex myggspray och toalett papper - barnen på bilden är ägaren till affärens barn.
Bild 2 (mitten) är mysa barn från kyrkan jag går i.
Bild 3 är ett härlig gäng från kyrkan som jag hänger en del med, killen i svart t-shirt är sonen (Micheal) i familjen jag bor hos.
 

Däremot har de inga direkta klädkoder och jag känner mig helt fri i att klä med i vad som faller in för dagen, detta är förvisso med undantag för söndagar och gudstjänsten – för då rackans ska det kläs-upp! Har dock inte så många klänningar med mig mer än en, så den har jag haft nu en söndag iaf..kunde inte med att ha den igen följande söndag så körde på tunika och svarta byxor (tokvarmt förvisso). Det krävs klart lite planering på kläd-fronten inför varje gudstjänst, önskar många gånger om att min fina vän Johanna var här – en av mina kläd-experter!

 

Med stor glädje kan jag berätta att intervjuerna är igång, och vid skrivande stund har jag nu lyckats genomföra 1 pilot-intervju och 3 intervjuer (3 av 6)! Så tacksam för hur fint det flyter på, men ack vad det är tidskrävande att transkribera intervjuer (speciellt med tanke på de dialekt-missuppfattningarna jag upplevt under min tid här än så länge). Folk talar verkligen bra engelska (majoriteten i alla fall), men med en såå lurig dialekt.. det blir nog bättre och lättare med tiden att förstå :)

 

Jag mår mycket bra i det stora hela, men ni ska veta att ni är saknade – har många foton med mig som jag ofta tittar på. Jag är så otroligt lyckligt lottad och rik som få ha underbara människor runt om mig som Ni!

Tack alla älskade vänner, familj och stöttande-förebilder för all er kärlek och uppmuntran! Och för alla underbara kommentarer, ni ska bara veta hur de värmer och ger goa skratt!

 

Vi hörs nog snart igen! Massa kärlek och värme från ett skymmande Nigeria,

Anna


Kommentarer
Postat av: Mamma

Hej Anna!Roligt att läsa dina upplevelser,det verkar vara onödigt men medhavd väckarklocka, djuren i omgivningen tycks fixa väckningen bra!Träffade Kjell i måndags då Magdalena körde mig till Nygård, för att hämta nyckeln till stugan.Kjell bar ett kors,som du köpt,han ber för dig dagligen,jag likaså.Allt väl hos mig och mormor som jag besökte i dag.

2013-11-06 @ 13:49:02
Postat av: Nathalie

Harligt att folja dig och dina upplevelser!
Lycka till med transkriberingen, varsta delen av hela uppsatsen. Men gor du ett bra jobb dar ar det sa mycket lattare att skriva sjalva uppsatsen. (och det var en av mina viktigaste faktorer till att motivera mig att transkribera val; gjorde 35 intervjuer och 120 timmar transkribering - inte kul!)
Ha en underbar tid i Nigeria, njut av mat och kultur!
Ber for dig. Manga kramar Nathalie

2013-11-06 @ 19:18:41
Postat av: Johanna

Åh massa kärlek till dig, du är fantastiskt och så fint att få läsa om dina äventyr!
Och du behöver ingen klädexpert är säker på att du är vacker som dag!
Loooove

2013-11-10 @ 12:25:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0