Thank God for the light and I once owned a book…

Ni ska bara veta hur det värmer utifrån och in (inte bara Nigerias stekande sol) utan även era kommentarer, sms, telefonsamtal, hälsningar, tips och gåtor!! Jag smälter i hjärtat gång på gång (och inte bara av den stekande solen som sagt) – tack för att Ni finns och för allt ert stöd! <3

 

Som jag redan nämnt nu så är solen här verkligen stekande varm, det har varit otroligt varmt nu ett par dagar och till och med Mr & Mrs Femi påtalar denna värme på pustar minst lika mycket som jag. Sen har jag givetvis stunder (minuter) då jag kan stå i solen och njuta (dels för att jag har lovat en hel del av er att njuta av solen åt även era vägnar, men även för att det är otroligt skönt med värmen), men tro mig när jag säger att man inte klarar många minuter i solen utan att man nästan försvinner till en svettpöl. Man ligger även och svettas under fläkten…tänk er.

 

Lärdomarna i en annan kultur är många och jag får ofta lära mig nya saker, tänkte dela några punkter av min nyfunna kunskap:

1, Om du ser en bil parkerad någonstans med en vattenflaska ställd på den, så är det inte grattis vatten-utdelning för de som går förbi utan det är helt enkelt ett tecken för att bilen är till salu. Mycket logiskt – tydligen, speciellt enligt Mr Femi.

2, När det serveras gröna bananer på bordet så ska de ätas, och inte invänta mognads-stadiet, för att tydligen finns det olika sorter bananer här så som gula (som vi har i Sverige, bara det att våra är lite större), gröna - och hör och häpna, det finns röda bananer! Sen finns det givetvis matbananer som jag brukar kalla dom, men  här heter de plantine. Matbananer är verkligen en av mina stora favoriter att äta – påminner lite om potatis, men såå mycket godare, speciellt med lite salt på.

3, När någon kommer fram till mig och säger ”oyibo, give me cash/dollar” så kan det helt enkelt förklaras med att jag förväntas ha massa cash/dollar på mig att dela ut – detta var den mycket enkla förklaringen jag fick av Mr Femi (värdpappan där jag bor) som ville förklara ”kulturen”. En förklaring som jag redan hade antagit, men vet inte om hans förtydligande fick mig att se lättare på saken eller få en tryggare känsla när någon ser helt seriös ut med fast blick och ber om cash/dollar.. Haha, åh detta viting-syndrom.. Vad gör man?

4, Hudfärgen är tydligen inte bara en färg..hm.. Jag ska förtydliga det hela. I kyrkan nu i helgen som var, så satt jag och lekte lite med en liten flicka i mitt knä efter gudstjänsten och det kom fram en kvinna och satte sig intill som pekar på flickans hand och sen på min och säger: ”How does this make you feel? Isn’t this too black for you?” varpå jag något förvånat svarar ”Oh sorry madam, I’m not sure what you mean madam. It’s only the skin and nothing more. Do you think I’m too white?”. Där hon då svarar ”Yes, it is not good. This dose not look good when you sit like that”. Hm.. Jag svarar med ännu mer förvåning och säger ”Oh, madam, I’m very sorry but I don’t understand what you mean, for me it’s only skin madam” och försöker avsluta konversationen med ett leende, som hon något ansträngt svarar med ett leende tillbaka. Vad hon helt menade med detta vet jag då inte, jag har pratat med den här kvinnan vid ett flertal tillfällen och hon är en mycket kärleksfull och älskande person, så jag antar att denna händelse hamnar i ”dialekt-missförstånds-facket”.

5, Artighet här är mycket viktigt, och man tilltalar alltid med Sir, Mr, Miss, Mrs, Madam, Mam eller Pastor. Gör man inte det blir det en klart knepig stämning – tro mig. Så nu graderar jag mig hellre med att försöka passa in så många ”titlar” som möjligt i varje mening.

6, Har du just fått en bok så håll hårt i den, iallafall tills du har hunnit läsa klart den ;) På gudstjänsten, inte den som nu var utan den innan, så fick jag en bok av en man som stoppade mig just utanför kyrkan (pastorerna hade just kommit på idéen att under kollekten skulle alla ta ett varv fram till talarstolen och sen ett varv utanför för att sen ta sig tillbaka till sin plats) för att ge mig en lapp där det stod: ”Anna, I asked my wife to give a book. Do have a nice week day. Isaac” och mycket riktigt så fick jag en bok sen efter gudstjänsten av en kvinna (som förövrig är samma kvinna som veckan senare frågar mig om hudfärgen..). Jag tackade så mycket för boken och lovade att läsa den. Under veckan satt jag och läste, för att batteriet i datorn hade dött pga ingen el så jag kunde inte skriva, och när jag hade kommit en bit in i kapitel två ropar Mrs Femi att det är dags för lunch. Inne som jag var i boken så tog jag med mig denna utan att direkt tänka på det, och under lunchen berättade jag att jag hade fått en bok, av en man i kyrkan, som jag nu hade börjat läsa och tyckte att den var intressant. Jag frågade henne om hon hade läst den, varpå hon svarar ”Noo, I haven’t but it could be a good book for me to read in my story” och sedan tog hon boken och sen dess har jag inte sätt den. Jag har försökt hinta genom att fråga hur det har gått för henne med läsandet och att jag gärna fortsätter att läsa den när hon är klar..varpå hon svarar ”yeees, thank God!”. Spännande.

7, En annan lärdom är att alltid se vart du sätter fötterna, och bli aldrig för bekväm där du bor – det kan kosta dig livet. I slutet av förra veckan så på kvällen började jag göra iordning mig inför natten och tvättade ansiktet i badrummet för att sen kliva ut ur ett ljust badrum in till ett mörkt sovrum (jag försöker att ha lampan tänd så lite som möjlig i rummet där jag sover för att inte locka in flygande små saker, utan hellre locka in dom till badrummet som jag sen stänger dörren till). Men när jag just klev ut ur badrummet sätter jag ner min fot samma sekund som jag ser en skorpion bara några centimetrar från min fot – varpå jag då hoppar till och tar ett större kliv ifrån skorpionen, tänder lampan, slänger på mig en något mer anständig tröja än de nattlinné jag bär, för att sen hämta Mr Femi som sitter på sitt kontor ca 6 meter från mitt sovrum. Jag frågar honom om han kan vara så snäll att hjälpa mig med en skorpion på mitt rum – hans blick blir genast allvarig och han hämtar snabbt en kvast för att den följa mig in på rummet där jag pekar vart skorpionen befinner sig, och efter två slag vart livet för den lille skorpionen över. Mr Femi lämnar rummet med ett leende och säger ”Thank God for the light! It was good that you could see it”. Usch. Jag vet förvisso inte hur dödliga dessa små ting är, men jag har då rakt inte tänkt testa heller. Och minnesbilden från den sekunden då jag sätter ner foten, skorpionen försöker huggandes nå min fot samtidigt som jag hoppar till och tar ett större kliv..den minnesbilden finns kvar och jag tittar ofta efter vart jag har mina fötter. Och att bli ”för bekväm” hemma nu vet jag inte om jag blir igen, samtidigt som jag inte heller kan gå runt och vara rädd – så det mina kära och nära, det är jag inte, men ni må tro att jag är mer ”vaken och noggrann” nu i alla fall.

Det får vara nog med lärdommar för denna gången. Jag mår annars bara bra och svettas en hel del, som ni säkert förstår vid detta lag nu. Alla intervjuer är nu gjorda, de sista två gjordes idag (onsdag) och nu är det massa transkriberande, analyserande och skrivande som väntar :) Jippi!

Samtalet om turistkidnappning kom upp häromdagen förresten, och jag lovade Mr. Femi att hälsa pappa att i den regionen jag befinner mig är det ingen fara alls för detta, men att vi kanske inte ska resa just till de andra regionerna. Och skulle det mot förmodan komma någon hit för att kidnappa mig – så skulle kidnapparna vara tvungna att kidnappa Mr. Femi, hans fru och hans 4 (vuxna) barn först innan någon i familjen skulle tillåta att jag skulle bli kidnappad! Så, frukta ej pappa, familj och vänner – ni ska veta att jag känner mig hur trygg som helst här (undantag från ormar och diverse djur förvisso...) och alla här tar så väl hand om mig så! :)

Jag fortsätter att njuta av solen och skriver på så flitigt jag bara kan – så länge jag har el det vill säga – och tänker ofta på er och hur otroligt fina Ni är! <3


Med massa kärlek, stekande sol och tacksamhet sänder jag er svettiga kramar,

Anna

 

Stekande varmt!:)

Ovan: Mrs Femi ( Madam Victoria) inhandlar tomater och sötpotatis:)
 
Ovan: Helt underbara löften om "maximum satisfaction" på brödpåsen! Undrar om de är med eller utan myror de syftar på :) Fritt för tolkning hade jag sagt :)
Ovan: Tänker på mina underbara vänner som skriver sin uppsats i Indonesien - A piece of Indonesia even in Nigeria <3
Ovan: No smoking in... Good to know!:)
 

Kommentarer
Postat av: Dan

Tack för intressant läsning.
Ha det riktigt gott!😎

2013-11-13 @ 19:21:52
Postat av: Linus

Underbart med visdom :-) även om vissa lärdomar med skorpioner dyl. är lite väl farliga att lära sig :-) Roligt att höra från dig, önskar dig all lycka i varma Nigeria!

2013-11-13 @ 19:27:20
Postat av: Monika Burman

Hej Anna!
Tack för din underbara och humoristiska blogg! Det är en stor fröjd att få följa dig och läsa din blogg, samt att veta att du mår bra!
Kramar Marianne, Kjell och Monika

2013-11-13 @ 19:38:19
Postat av: Monika Burman

Hej Anna!
Tack för din underbara och humoristiska blogg! Det är en stor fröjd att få följa dig och läsa din blogg, samt att veta att du mår bra!
Kramar Marianne, Kjell och Monika

2013-11-13 @ 19:38:22
Postat av: Sherri

Åh vilken trevlig läsning och vilka lärdomar Anna <3 Du är så fantastisk ska du veta och tänk vad du utvecklas genom alla dessa möten, utmaningar och situationer som du möter. Jag beundrar dig!

Du skriver så roligt och samtidigt så insiktsfullt. Saknar dig göör mycket och tänker på dig ofta, så det är skönt att få läsa och följa din resa på denna fina blogg.

Kramar och kärlek i massor!!!

2013-11-14 @ 06:29:16
Postat av: Nathalie

Hej! Underbart att läsa dina berättelser. Är glad att du lär dig massa nytt, hoppas verkligen att de kan hjälpa dig i framtiden, och att de förblir goda minnan langt efter det att du kommit hem.

Ett bra tips mot skorpioner (som för övrigt är jättegiftiga) är att ha spindlar, spindlar äter nämligen skorpioner, ohc om de inte äter dem sa haller deras närvaro iaf skorpionerna borta. Sa kolla med google, vilka spindlar som finns, som är stora nog utana tt vara giftiga. Lycka till! Kramar Nathalie

2013-11-14 @ 19:03:19
Postat av: Emma

Anna, du e la för rolig du! Jag blir så glad när jag läser dina inlägg :)
Vi tänker på dig här med, så synd att vi inte är på samma ställe, det hade varit så kul!
I motsats till din skorpion, har vi som farligast en kackerlacka här... De är inte mysiga men de är inte farliga i alla fall. Ta hand om dig och se upp för fler slingrande saker!

2013-11-15 @ 03:49:25
Postat av: Patricia

Haha alltså den där lilla skorpionen.. jag hade dött av en hjärtinfarkt!! Det är jättekul att få läsa din blogg och följa din resan :) hoppas du har det bra i värmen och lycka till med skrivandet nu! <3

2013-11-15 @ 12:10:25
URL: http://ettvilsethallon.blogg.se
Postat av: Sanna Välipakka

Hahahahahahaha!!!! love it!!! vad är grejen med att alla tror att de får ta dina böcker?!! Hahahah! pssst

2013-11-18 @ 09:01:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0